Een weggever maak je zo

“The money is in the list” word er wel eens gezegd en dat klopt! Wanneer je meer klanten wilt kan het een goed idee zijn om een weggever te creëren voor business waardoor je e-mailadressen kunt verzamelen van potentiële klanten. Om deze later een aanbod te kunnen doen zodat ze werkelijk jouw klant worden!

Wat is een weggever?
Het is een Gratis product of dienst waarbij jij je potentiële klant kennis laat maken met jou en je expertise. Het lost een probleem op die jouw ideale klant heeft!
Misschien heb je het al eens bij anderen op de website zien staan? Of zelf al eens aangemeld voor een weggever bij iemand anders.

Dit zijn enkele voorbeelden van een weggever:

  • Een Gratis e-book
  • Mini-cursus
  • Video of audioreeks
  • Een checklist
  • Quiz
  • Een rapport of handleiding of een stappenplan
  • Webinar
  • Een trial/proefmonster
  • Gratis training of event
  • Challenge

Binnen 2 uur je weggever af!
Besteed geen dagen of weken aan het creëren van de allerbeste weggever. Uit onderzoek blijkt dat een weggever vaak niet (helemaal) wordt bekeken. Dat geeft niks in principe want je verzamelt wel de e-mailadressen om informatie te kunnen sturen.

Zo maak je een weggever: Bedenk een quick-fix voor een probleem die je ideale klant zou kunnen hebben en kies een variant uit bovenstaande voorbeelden.

Vind je het leuk om te schrijven? Kies voor een e-book. Deel je beste tips om een specifiek probleem op te lossen. Een oneven nummer werk vaak heel goed. Bijvoorbeeld 7 of 11 tips. Maakt er een mooi verhaal omheen: inleiding, een stukje over jou, een stukje over welk probleem je tips geeft, de tips, een afsluiting en een laatste pagina met vermelding van je business, website en socials. Dit e-book heeft dan zo’n 11-23 pagina’s maximaal in totaal.

Ben jij een coach en vind je het fijn om meditatie in te zetten tijdens je sessies? Dan zou je een weggever van 3 opeenvolgende meditaties kunnen maken over bijvoorbeeld het aantrekken van overvloed of voor stilte en ontspanning.

Natuurlijk kun je het opleuken met je logo, mooie kleuren en sfeer maar houd in je achterhoofd dat dit niet de enige manier is waarop mensen je klant zullen worden.

Volg je weggever op met een marketingfunnel
Dit is een reeks van een X aantal mailtjes die je automatiseert via e-mailmarketingsoftware, die je potentiële klanten de kans geeft jou beter te leren kennen.

Dit is de Know, Like & Trust fase!

In deze funnel geef je meer waarde weg en vertel je over jezelf. Houd het zo persoonlijk mogelijk want mensen doen nou eenmaal liever zaken met mensen.

Heb ik je via dit blog wat kunnen inspireren? Laat het mij het weten. Ik hoor graag van je!